8 Ocak 2013 Salı

Yağmur Kesiği – Uğur Yücel


Bu yazı yanlı bir yazı olmak zorunda. Varsın olsun, çünkü Uğur Yücel’i çok severim. Ne yaparsa yapsın, ne şekilde yaparsa yapsın tüm inancını, tüm varlığını içine kattığını hissederim. Büyük oyuncudur. Ben oyunculuğunu anlatmakta küçük kalırım. Bilen bilir. Seveni, öveni çoktur zaten. Bir dizide, bir filmde oynamaya görsün, pürdikkat izlerim. Gözleri parlar sanki oynarken. Özellikle sevdiğim Uğur Yücel karakterleri vardır. Mesela, Eşkıya’daki Cumali ya da Hırsız Polis’teki Aksak… Kolay unutulacak tipler değildir bunlar. Film biter, dizi biter, bu karakterler bir yerlerde yaşamaya devam ederler. Sizi çoğaltırlar.
Yönetmen, senarist Uğur Yücel’i de sıkı takip ederim. Uğur Yücel yeni bir filme soyunmuşsa, bir dizi çekiyorsa elbette ki büyük bir olaydır bu. Ama ne yalan söyleyeyim, daha “o” filmi çekmediğini düşünüyorum. Yazı Tura çok ses getirdi, biliyorum. İlk bölümü muazzamdı, sade ve muazzam, ama ikinci bölümü çok kaotik ve yorucu geldi bana. Hayatımın Kadını’nın müthiş bir naifliği vardı. O naifliği sevdim. Ejder Kapanı’na ise çok ısınamadım galiba. Her neyse, benim söylemek istediğim başka aslında. Uğur Yücel kitap çıkardı. Bir öykü kitabı… Bu büyük bir haber bence. Duyar duymaz kitapçıya koştum. Bir solukta okudum kitabı. Bayıldım… Bayıldım… Bayıldım…
Can Yayınları’ndan çıktı bu güzel öykü kitabı. Bir devrim gibi çıktı hem de. Simsiyah bir kapak, resimsiz… Hayatımda gördüğüm en kısa ve en havalı biyografi bu kitapta: “UĞUR YÜCEL, Kuzguncuk’ta doğdu. Tiyatro okudu. Sinema oyuncusu, senarist, yönetmen oldu. Görünmeden yazmak, film çekmek istedi. Beceremedi.”  Sadece 2,5 satır… Sonsuz mütevazı… Aaaahh, ahh! İki damla gözyaşı…
Sanat insanı sıradanlıktan çekip çıkarabilmeli. Kısa süreliğine de olsa başka bir âleme geçirebilmeli. Yeni bir şeyler söyleyebilmeli. Bu kitap hepsini vaat ediyor. Toplam 22 öykü var kitapta. Elbet bir zamanı ve mekânı var bu öykülerin ama sanki okuyucuya zamansızlık ve mekânsızlık hissi veriyorlar. Garip bir uçuculuk… Sanki her şey, herkes göğe yükseliyormuşçasına… İstanbul’da bir sahil köyü, eski zamanlar… Güzel, tuhaf insanlar… Rumlar, Ermeniler, Yahudiler, Müslümanlar, hatta ecinniler, köpekler… Biraradalık… Bazen ölüm, bazen aşk, bazen yalnızlık, ama hep hüzün… Öykü yazmak zor iş. Kolay gibi görünür ama birkaç sayfaya derinlik katmak herkesin harcı değil. Bu kitaptaki öykülerden duygu akıyor, şiir akıyor. Evet, 22 ayrı öykü ama sanki tek bir roman aynı zamanda. Müthiş, zekice bağlantılar… Üslûp, hele o üslûp… Şaşırtıcı… Aniden gözleriniz doluveriyor. Hiç beklemezken hem de. Bütün kitap koca bir gözyaşı gibi. Hikâye ayrı etkiliyor, dil ayrı etkiliyor. Bütün kitabı sevdim sevmesine ama bazı öyküleri ayrı yere koydum. Mesela Kardan Adam Bayramı, Amigo Yidiyor, Boş Yidiyor!, Mavra, Panayotumu!, Çığlık, Hoş Geldin!. Tüm bu öyküler defalarca okunacak, Allah’ın emri!  
Müjdeler olsun, edebiyat, hem de en hasından edebiyat yaşıyor!
Sıradan ama adanmış okuyuculara ne mutlu!
Ben bu kitaba bir Attilâ İlhan şiirini yakıştırdım en çok. Mesela böylesini:

eski sinemalar

karanlığa dağılan o çocuk ben miyim
beni mi kovalıyor tabancalı adamlar
ıssız sarayların güngörmez prensiyim
yalnızlığımı belki bir aşk tamamlar
bilmek zor hangi filmin neresindeyim
ne yapsam içimde o eski sinemalar
…..


6 yorum:

  1. öyle güzel bir yazı ki bu.......
    hemen kitabı alıp okumak istiyorum,
    teşekkürler:)


    not:ne olur robot olmadığımıza inan ve yorumdaki kelime doğrulamayı kaldır...harfler çok zor okunuyor!

    YanıtlaSil
  2. Beğendiğinize sevindim :)

    Şu ayarlara bir bakayım ben...Bu konularda da çok kötüyümdür. Bilgim dışında yani kelime doğrulama.

    YanıtlaSil
  3. Çok severim Uğur Yücel'i ben de...Şener Şen ile yasptıklar doyumsuz filmleri yine yapsalar keşke.

    Kitapçıda gördüm kitabı,ama yorumları bekledim açıkçası...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazar Uğur Yücel'i de sevdim ben... Kitabı tavsiye ederim.

      Sil
  4. pek çok blog takip ediyorum. bugüne kadar okuduğum pek çoklarından iyi olduğunu söylemek isterim. blogunu hemen en sevdiklerim listesine ekledim :) tanıştığımıza mutlu oldum. sık sık yazmanı dilerim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beni de bu güzel yorumunuz mutlu etti :) Hoşgeldiniz...

      Sil