13 Mayıs 2013 Pazartesi

İstanbul’un Gözleri Mahmur – Melisa Gürpınar


Uğur Yücel’in Yağmur Kesiği bana bir yanıyla, yaklaşık yirmi yıl önce okuduğum, İstanbul’un Gözleri Mahmur adlı, eski İstanbul’a ve eski İstanbul’un hüzünlü insanlarına dair bir başka öykü kitabını anımsatmıştı. Yıl bitmeden yeniden okumaya niyetlenmiştim bu güzelim kitabı. Yıllar sonra yeniden… İlk okuduğumda biraz duygulu, çokça edebiyata düşkün bir kız çocuğuymuşum meğer. Malum, zaman biraz da hüzün biriktirmek demektir. Bu yaşımda çok daha dokunaklı ve anlamlı geldi tüm bu hüzünlü insan öyküleri. Melisa Gürpınar siz çok yaşayın! Bu şiirsel öykülerin her biri gerçek birer mücevher… Hele bazıları yok mu, insanın içine işliyor. Mesela adı ester, mesela kifâyet, mesela evde kalmış neriman ya da meryem abla… Hüzünlü, yalnız, garip, terk edilmiş, çok ama çok gerilerde kalmış dünyalara ait eski İstanbul insanları…
Şöyle diyor Melisa Gürpınar kitabın arka kapağında:

“Keşke İstanbul’da yaşamış ve yaşayacak olan bütün insan yüzlerini ve onların öykülerini anlatabilseydim. Bu kitaba sığdırmaya çalıştığım kişilerse, yaşamlarına izinsiz dokundum diye beni bağışlayacaklar mı acaba? Bugün, eski İstanbul’dan artakalan insanlar, doldurulmuş sarnıçlar gibi yüreklerini susturdular, yerini bile unuttular acılarının. O kaynağı yeniden deşmek istemiyorum. Yalnızca ‘eski resimlere bakar mısınız biraz’ diyorum, hepsi bu. Çünkü ben de sizler gibi, gelecekteki İstanbul’u özlüyorum daha çok.”
Her insan bir öykü… Ne çok öykü gizli bu şehirde. İyi ki sanat var, edebiyat var.  

Bu yazıya kitaptan küçük bir alıntıyla son veriyorum:

adı ester
adı ester
bir gözü görmez
öbür gözüyle dünyada gördüğü yer
Ayvansaray Balat Fener
eski palto başörtüsü
dökülmüş dişler
elinde küçük bir paket
içinde iki böbrek bir ciğer
koyun eti yemez Ester
ve din değiştirmez
kaç çocuk doğurdu onu da bilmez
sarhoş dostu da bilmez
ve zaten bir çocuk Fener’de doğdu mu
hayata yazılır ama nüfusa geçmez
...........

2 yorum:

  1. Kitabın ismi de ne güzelmiş :)
    Ne güzel kitaplar okuyorsunuz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu konuda ben de kendimi şanslı hissediyorum Cessie :)

      Sil