11 Aralık 2013 Çarşamba

Puslu Kıtalar Atlası – İhsan Oktay Anar


1960 doğumlu İhsan Oktay Anar son yılların en çok okunan yazarlarından biri. Lisans, yüksek lisans ve doktora eğitimini Ege Üniversitesi Felsefe Bölümü’nde yapmış. Halen aynı okulda öğretim üyesiymiş. Puslu Kıtalar Atlası’nı uzun zamandır merak ediyordum. 1995’te yayımlanmış. Bir hayli gecikmeli de olsa sonunda okumuş bulunuyorum. İhsan Oktay Anar söz konusu olduğunda yapılan yorumlar çoğunlukla övgü dolu oluyor sanırım. O da kendi kitlesini yaratmış, ne güzel… Özellikle dil kullanımı ve değişik kurguları öne çıkarılıyor yazarın. Dili kullanımını çok sempatik buldum. Osmanlıca sözcüklere olan sempatimden olsa gerek. Kurguyla ise bir sorun yaşamadım.
Konuya gelince, roman Osmanlı döneminde, İstanbul’da geçmekte. Romanın ana karakterlerinden Uzun İhsan Efendi tamamen kendi düşlerinden yola çıkarak bir atlas vücuda getirir. Dünya üzerine neredeyse hiçbir tecrübesi olmayan Uzun İhsan Efendi’nin aksine, oğlu Bünyamin kendi macerasını yaşamak üzere yollara düşer. Elinde de babasının Puslu Kıtalar Atlası vardır. Bir noktadan itibaren düşler ve gerçekler birbirine karışmaya başlar. İnsan bazı kitaplara gerçekten çok geç kalıyor galiba. Son on yılda tüm yaşamın bir düşten ibaret olduğu konusu o kadar çok tartışıldı ve bu konuda o kadar çok fikir üretildi ki – Hollywood bile geri kalmadı - , konu neredeyse tüm ilginçliğini yitirdi benim için. Oysa çok eski ve ilginç bir mevzudur malum. Bu kitabı yirmili yaşlarımın başında okusam etkisinde kalırdım galiba ama bugün çok ilgimi çekmedi.
Geçenlerde büyülü gerçekçiliğin Latin Amerika’ya yakıştığı kadar hiçbir coğrafyaya yakışmadığını söylemiştim. Bu yorumumu okuyan sevgili egecita (http://egecita.blogspot.com/) Osmanlı dönemi İstanbul’una da çok yakıştığını eklemişti. Kesinlikle haklıymış. Kitabı benim için ilginç kılan en önemli şey bunu görmem oldu galiba.
 

4 yorum:

  1. Kesinlikle İstanbul'a da yakışır çünkü Evliya Çelebi'yi okuduysanız bana hak vereceksiniz :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Henüz okumadım ama meraklandım doğrusu.

      Sil
  2. Merhabalar Seda,
    Bunu kaçırmışım ben :) Büyülü gerçekçiliği yakıştırmana sevindim. Şimdi yeni kitabı çıktı İhsan Oktay Anar'ın; Galiz Kahraman ben sıraya aldım. Bu arada wordpress'e geçtim: http://egecita.com hatta http://egecita.com/category/kitaplar/ :) Ben de Saramago'nun Filin Yolcuğu'nu bitirdim, Elif Şafak'ın yeni kitabı ve bu kitap arasında bağlantılar varmış. Merak etmedim değil

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Selamlar :) Bu yıl için yaklaşık 75 kitaplık bir liste yaptım kendime. Pek adetim değildir ama yapıverdim işte. 50 yeni, 25 tekrar okuma. Tekrarlarım Rus edebiyatı ağırlıklı. Böyle kitap önerileri oldukça benim liste tehlikeye düşüyor :) Ama Saramago'yu listeme aldım hemen :)

      Sil