15 Mart 2014 Cumartesi

Türk Edebiyatının Klasikleri


Notos Edebiyat Dergisi 44. sayısında, aralarında küçük İskender’den Sevin Okyay’a, Yekta Kopan’dan Ayfer Tunç’a tam 249 yazarın bulunduğu bir seçici gruba, çok tartışılan ve her daim çok tartışılacak bir soruyu, Türk Edebiyatının Klasikleri Nelerdir? sorusunu yöneltmiş. Ve ortaya 40 kitaplık aşağıdaki liste çıkmış:
1)      İnce Memed – Yaşar Kemal
2)      Tutunamayanlar – Oğuz Atay
3)      Saatleri Ayarlama Enstitüsü – Ahmet Hamdi Tanpınar
4)      Memleketimden İnsan Manzaraları – Nâzım Hikmet
5)      Kürk Mantolu Madonna – Sabahattin Ali
6)      Anayurt Oteli – Yusuf Atılgan
7)      Huzur – Ahmet Hamdi Tanpınar
8)      Alemdağ’da Var Bir Yılan – Sait Faik Abasıyanık
9)      Yunus Emre Divanı
10)   Aşk-ı Memnu – Halit Ziya Uşaklıgil
11)   Kara Kitap – Orhan Pamuk
12)   Çalıkuşu – Reşat Nuri Güntekin
13)   Bereketli Topraklar Üzerinde – Orhan Kemal
14)   Kuyucaklı Yusuf – Sabahattin Ali
15)   Aylak Adam – Yusuf Atılgan
16)   Yaban – Yakup Kadri Karaosmanoğlu
17)   Dede Korkut Kitabı
18)   Kendi Gök Kubbemiz – Yahya Kemal Beyatlı
19)   Seyahatname – Evliya Çelebi
20)   Eylül – Mehmet Rauf
21)   Devlet Ana – Kemal Tahir
22)   Bir Gün Tek Başına – Vedat Türkali
23)   Hüsn-ü Aşk – Şeyh Galip
24)   Sevgili Arsız Ölüm – Latife Tekin
25)   Fuzulî Divanı
26)   Mai ve Siyah – Halit Ziya Uşaklıgil
27)   Benim Adım Kırmızı – Orhan Pamuk
28)   Ölmeye Yatmak – Adalet Ağaoğlu
29)   Sinekli Bakkal – Halide Edip Adıvar
30)   Dokuzuncu Hariciye Koğuşu – Peyami Safa
31)   Puslu Kıtalar Atlası – İhsan Oktay Anar
32)   Semaver – Sait Faik Abasıyanık
33)   Bir Düğün Gecesi – Adalet Ağaoğlu
34)   Çocuk ve Allah – Fazıl Hüsnü Dağlarca
35)   Bütün Şiirleri – Orhan Veli Kanık
36)   Araba Sevdası – Recaizade Mahmud Ekrem
37)   Üvercinka – Cemal Süreya
38)   Bütün Şiirleri – Karacaoğlan
39)   Parasız Yatılı - Füruzan
40)   Yenişehir’de Bir Öğle Vakti – Sevgi Soysal
 
Son not: 249 kişi toplam 392 kitap adı vermiş. Önerilen kitaplar en çok önerilenlerden başlanarak sıralanmış. Bu 40 kitaplık liste böyle oluşmuş. İnce Memed katılımcıların %60’ının listesinde yer almış.

8 yorum:

  1. İşte bunların hepsini okumak lazım. Kendime vazife edindim an itibariyle. Paylaşım için çok teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim. Benim de eksiklerim var. Elbette bunun gibi başka listeler de yapılmış ve üç aşağı beş yukarı aynı kitaplardan oluşanları da var aralarında.

      Sil
  2. Seçimler oldukça kişisel olmuş gibi geldi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Daha önce gördüğüm birkaç farklı listede bu kitapların önemli bir kısmına rastlamıştım. Diğer yandan mutlaka kişisel seçimler de olmuyor değil. Ben yakın zamanda Puslu Kıtalar Atlası'nı okumuş ve açıkçası çok sevememiştim. Ama görüyorum ki, seçici grup onu modern bir klasik olarak kabul ediyor.
      Bu arada, tavsiyeniz üzerine şu anda İstanbul Bir Masaldı'yı okuyorum ve tek kelime ile bayıldım. İçim burkularak okuyorum pek çok yerini. Gözlerim elverseydi dün gece elimden hiç bırakmazdım. Tekrardan teşekkürler...

      Sil
    2. Umarım sizi yakında bir Mario Levi hayranı yaparım. Sevgiler sunuyorum.

      Sil
    3. Öyle olacak gibi görünüyor. Brel'le ilgili de bir kitabı var. Merak ettim.
      Selamlar, sevgiler...

      Sil