27 Nisan 2014 Pazar

Üç İstanbul – Mithat Cemal Kuntay


Daha önce, edebiyat profesörü ve yazar Didem Uslu’nun Caddebostan Kültür Merkezi’nde yürütmekte olduğu okuma atölyesinden söz etmiştim. Hatta bu yılın okuma listesini de bloğumda yayımlamıştım. Didem Uslu’nun hazırladığı listeler gerçekten çok değerli benim için. Atölyelere katılamasam da listelerde yer alan ve daha önce okumamış olduğum kitapları mutlaka okumaya çalışıyorum. Mithat Cemal Kuntay’ın Üç İstanbul adlı romanı da onlardan biri. Romandan bana kalanlara geçmeden önce yazarından söz etmek istiyorum çok kısaca.
Mithat Cemal Kuntay 1885 İstanbul doğumlu. Hukuk öğrenimi görmüş, Hukuk Mektebi’nde ders vermiş ve Adalet Bakanlığı’nda çalışmış. Bu arada, şiirler, oyunlar yazmış, inceleme ve araştırma kitapları yayımlamış. 1938 yılında çıkan Üç İstanbul yazarın tek romanı ve Türk edebiyatının en önemli eserlerinden biri olarak kabul ediliyor. Can çekişen Osmanlı İmparatorluğu’nun son dönemleri ve bu dönemlere tanıklık eden üç İstanbul… Önce Abdülhamit’in 33 yıl süren istibdat yönetimi altındaki İstanbul, ardından İttihat ve Terakki dönemi İstanbul’u, son olarak da Mütareke yılları ve işgal İstanbul’u…
Romanın başkahramanı avukat ve “yazar” Adnan Bey… İstanbul büyük değişimlere sahne olurken, tüm “yüce duygu ve düşüncelerine” rağmen, kendisini, zaaflarının, şahsi menfaatlerinin ve yüzeyselliğinin esiri olmaktan bir türlü kurtaramayan Adnan Bey’in ve çevresindeki onlarca karakterin yaşamına tanıklık ediyoruz. Her ne kadar Mithat Cemal Kuntay (1885-1956) yaşadığı, tanıklık ettiği dönemi yazmış olsa da, bugünden bakıldığında, Üç İstanbul tarihi bir roman. Konusuyla, diliyle, gözlem gücüyle, üslubuyla, yaratmış olduğu onlarca karakter ve bu karakterlerin ruhsal çözümlemeleriyle çok etkileyici bir roman. Karakterlerini böylesine başarılı bir acı alayla okuyucusuna sunan çok fazla yazar okumadım ben. Çok etkiledi beni bu sarkastik dil.
Ve tabii ki İstanbul… Romanın bir diğer başkahramanı… Nasıl bir şehir bu İstanbul? Nelere tanıklık etmiş yüzyıllardır? Şaşırıyor insan düşündükçe. Sözü uzatmayayım. On numara bir roman Üç İstanbul… Geç okudum ama iyi ki okudum. Romanı hiçbir değişiklik ve sadeleştirmeye gitmeden yayımlayan Oğlak Yayınları’na da ayrıca teşekkürler…
 

4 yorum:

  1. Merhabalar.

    Kitapları ben de çok seviyorum. Ama sizin kadar asla okuduğumu söyleyemem. "Üç İstanbul" romanını anlatırken şu bölümü: "Can çekişen Osmanlı İmparatorluğu’nun son dönemleri ve bu dönemlere tanıklık eden üç İstanbul… Önce Abdülhamit’in 33 yıl süren istibdat yönetimi altındaki İstanbul, ardından İttihat ve Terakki dönemi İstanbul’u, son olarak da Mütareke yılları ve işgal İstanbul’u…" çok ilgimi çekti.

    Paylaşımınız için teşekkürlerimi sunarım. Kaleminize ve gönlünüze sağlıklar dilerim.
    Selam ve dualarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkürler... Selamlar...

      Sil
  2. Selamlar,
    Yorumunuz için teşekkürler. Gerçekten çok ilginç bir roman Üç İstanbul.
    Okuma fırsatınız olursa umarım siz de beğenirsiniz.
    Hoşça kalın,

    YanıtlaSil
  3. Merhabalar.
    Anneler Günü'nüzü kutlar; daha nice Anneler Günü'ne sağlıklı,huzurlu ve mutlu bir şekilde erişmenizi can-ı gönülden dilerim.
    Edebi aleme irtihal etmiş tüm annelerimize de Cenab-ı Hakk'tan rahmetiyle muamele eylemesini niyaz ederim.
    Selam ve dualarımla.

    YanıtlaSil