5 Mart 2015 Perşembe

Parfümün Dansı – Tom Robbins


Amerikalı yazar Tom Robbins’in 1985 yılında yayımladığı Parfümün Dansı (Jitterbug Perfume), baştan sona ölümsüzlük fikri ve kokular etrafında dönüyor. Ancak ne yine koku merkezli bir başka roman olan Patrick Süskind’in Koku’su kadar karanlık ve ürkütücü, ne de ölümsüzlük fikrini tam merkezine oturtmuş bir diğer roman olan Simone de Beauvoir’ın Tüm İnsanlar Ölümlüdür’ü kadar karamsar… Onların aksine, hayli matrak ve oldukça neşeli bir kitap Parfümün Dansı
Seattle’da üniversiteden terk garson kız Priscilla, New Orleans’da çekirdekten yetişme parfümcü Madam Devalier ve yardımcısı V’lu, Paris’te ise kozmetik dünyasının büyük patronu LeFever temelde aynı şeyin peşindeler: mükemmel parfümü günün birinde yapabilmek… Tüm bu karakterler romanın başında birbirinden bağımsız gibi görünseler de bir zaman bir yerde yolları fazlasıyla kesişmiş ya da romanın ilerleyen sayfalarında mecburen kesişecek. Tabii tüm bu çılgınlara bir de ölümsüzlüğün sırrına ermiş Alobar-Kudra çifti ile keçi ayaklı zevk ve bereket tanrısı Pan’ı eklemek lazım. Onların kokularla olan ilişkisi de en az diğerleri kadar güçlü elbette.
Tom Robbins tüm bu karakterleri koku ve ölümsüzlük etrafında son derece şaşırtıcı bir biçimde bir araya getirmiş. Bir Seattle’dasınız bir İstanbul’da, bir Hindistan’dasınız bir Ortaçağ Avrupası’nda… Roman, okuyucuyu yarı fantastik tarihsel bir yolculuğa çıkarıyor adeta. Doğa’dan, aşktan ve yaşamdan azar azar uzaklaşan insana dair çok şey söylüyor Parfümün Dansı. Sanırım kitabı benim için en ilginç kılan şey de yazarın, pastoral yaşamın tanrısı Pan’ın gücünü kaybedişini aktarış biçimi oldu. Aristo ve İsa’nın karşısında gücünü azar azar yitiren Pan ile yaşamak için akıl almaz bir irade gösteren Alobar romanın en ilginç karakterleri bana göre… Kitabın arka kapağından şu cümlelerle bitiriyorum yazımı:
“…Bu kitapta hayatlarını bir “deney” olarak yaşayanlar anlatılmaz. Onların okumalarına da gerek yoktur!..”
 

14 yorum:

  1. Geçen ay içerisinde bu eseri okumuştum. Yazarın dili ve anlatımı ne kadar bambaşka değil mi? Ben çok sevmiştim. Ayrıca altı çizilecek ne çok cümle var. Sevgilerimle ve saygılarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Neredeyse aynı zamanlarda okumuşuz :)
      Kitap çok başka gerçekten ama bana yüzde yüz hitap etti diyemem galiba. Sevgiler...

      Sil
  2. Ben de daha okuyacağım :) 2 yıldır falan kitaplığımda bekliyor, her okuyanı görünce tamam şimdi okuyacağım diye hevesleniyorum sonra araya başka kitaplar giriyor yine kalıyor, kısmet bakalım :) bu kitabı sevdiyseniz yazarın ''Sirius'tan Gelen Kurbağa'' romanını da okuyun o da çok güzel... sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Her zaman araya girecek bir kitap bulunur :) Bazen sene başında bir okuma listesi yapıyorum ancak yıl sonunda okumuş olduklarıma bakınca listeden sapmış olduğumu görüyorum. Hep o araya giren kitaplar yüzünden :) Tavsiyenizi not ettim. Sevgiler :)

      Sil
  3. Çok zaman önce okudum. Değişik, tuhaf bir kitap olarak kalmış zihnimde..Belki tekrar ele almalı bu vesileyle. Partisck Suskind'in Koku'sunu çok severim yalnız. Her okumamda ayrı bir tat aldım ondan.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Değişik bir kitap gerçekten ama tam benlik diyemeyeceğim.
      Bu arada, Koku'yu filme de almışlardı.

      Sil
  4. Kategorisini tam kestiremediğim ama yazın okunabilecek türden kitaplar arasında galiba?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Açıkçası ne diyeceğimi bilemiyorum. Hararetle tavsiye edebileceğim bir kitap değil Parfümün Dansı. Biraz hayal kırıklığı oldu benim için. Benim gibi yerli-yabancı klasiklere düşkün birine göre değil. Evet, eğlenceli ve yer yer ilginç ancak bu asla yeterli değil benim için.

      Sil
  5. Yıllar önce çok severek okumuştum ben de :)

    YanıtlaSil
  6. Son zamanlarda sıkça karşılaştığım bir kitap.Okumak lazım.Okurum inşallah,sevgiler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım bir fırsatını bulursunuz. Selamlar...

      Sil
  7. Ben de birkaç ay önce okudum. Tom Robbins bana göre fazla "oyuncu", bunca oyunu benim yüreğim kaldırmıyor. Ama hikâye ve karakterler benim için de bir hayli ilginçti. Elimde iki kitabı daha var yazarın ama şimdilik okumaya niyetim yok gibi :) Kitap isimleri öyle güzel ki, sanırım yalnızca bu yüzden bile kapılıyor olabilirim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim de çok ısınamadığım bir kitap oldu Parfümün Dansı. Neden bu kadar popüler merak ediyorum açıkçası.

      Sil