31 Ocak 2016 Pazar

Katalin Sokağı – Magda Szabó


Katalin Sokağı (Katalin utca), 1917 doğumlu Macar yazar Magda Szabó’nun Türkçe’ye çevrilmiş en güzel romanlarından biri… Tıpkı Kapı ve Yavru Ceylan’da olduğu gibi burada da dantel gibi işlenmiş bir hikâye ve karakterler var. Roman, Budapeşte’de, Katalin Sokağı’nda, komşu evlerde yaşayan üç ailenin yaşamının İkinci Dünya Savaşı’nın başlamasıyla nasıl altüst olduğunu anlatıyor. Ancak romanı bununla sınırlamak yazara da romana da haksızlık olur. Katalin Sokağı bir simge roman boyunca… Mutlu geçen çocukluk dönemine ait kayıp bir cennet…
Çocukluk dönemi bazıları için neden o kadar masalsıdır acaba? Ardından, zorluklarla geçen, hayallerin gerçeğe dönüşmediği bir yaşam geldiği için olabilir mi? Roman kahramanlarımıza da öyle oluyor galiba. Yaşlılık hepsini birer birer ele geçirirken,  çocukluk anıları bütün canlılığıyla peşlerinden geliyor. Hep o kayıp, bir daha geri gelmesi mümkün olmayan zamanları arıyorlar. Katalin Sokağı aynı zamanda bir aşk romanı… Tertemiz başlayan ancak zamana ve koşullara yenilerek tüm saflığını yitiren bir aşkın romanı… Tüm dünya yangın yerine dönmüşken, aşk yaşamı anlamlı kılmaya yeter mi? Sorular, sorular…
Magda Szabó, Macar tarihi açısından büyük önem taşıyan bir dönemi, 1930-1970 arasını romanına arka plan yapmış. Roman boyunca, bu dönemde yaşanan olaylardan doğrudan bir biçimde neredeyse hiç bahsetmiyor. Gerek var mı? Savaşı ve sonrasında yaşananları roman kahramanlarının yaşamları üzerine öylesine büyük bir başarıyla yansıtıyor ki, bir kez daha, Magda Szabó’nun müthiş bir yazar olduğuna hükmediyorsunuz.
 

10 yorum:

  1. Güzel bir kitaba benziyor. Henüz Macar edebiyatını yakından tanımıyorum. Sanırım listelere almak gerekecek.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle muhteşem bir kitap Katalin Sokağı... Maalesef bazı ülkelerin edebiyatlarını çok iyi tanıma fırsatımız olmuyor. Türkçe'ye çevrilirlerse haberimiz oluyor ancak.

      Sil
  2. Muhteşemdi. İza'nın Şarkısı'nı da öneririm.
    Sevgiler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkürler... Onu da ilk fırsatta okumak istiyorun.
      Sevgiler :)

      Sil
  3. Kapı zaten muhteşemdi, hemen listeme alıyorum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sinemaya da uyarlandı Kapı. İzlediniz mi?

      Sil
  4. Selam Seda.
    Kapı kitabı ile tanıdım bende yazarı ve yazım dilinde ki anlatımı beni çok etkilemişti. Hatta okurken sanki aynı zamanda olayları yaşıyordum hissine kapılıyordum. Diğer kitapları da okuma listemde. Tabi ne zaman sıra gelir bilemiyorum. Malum bu aralar okuma hızım düşük. :)
    Filmini izledim ama ben yarım bulanlardanım filmi.
    İyi pazarlar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gülşah'çığım merhaba,
      Ne kadar uzun zaman oldu görüşmeyeli. Umarım her şey yolundadır. Okuma hızının düşük olması çok normal bu sıralar :) Ben hep Bahariye'de buluştuğumuz o güzel günü hatırlıyorum.
      Kapı gerçekten muhteşemdi. Magda Szabo'yu çok sevdim. Bu aralar, Soledad Puertolas okuyorum. İspanyol yazar ve sürekli yeni bir kitap çıkarıyor. Bilmem hiç okudun mu? Derinlikli psikolojik tahlilleri var. Sevdim ben.
      Yeniden görüşebilmek dileğiyle,
      Sevgiler...

      Sil
  5. Çok şükür yolunda Seda'cım. Sende de durumlar iyidir umarım. Bende kısa ama güzel o günü zaman zaman hatırlıyorum ve "acaba napıyorlardır anne kız?" diye düşünüyorum. :)
    Muhtemelen kızın kreşe başlamıştır diye düşünüyorum kendimce.
    Dediğin yazarı bilmiyorum ama notumu alıyorum ve bakacağım bende canım..
    Derinlik psikolojik üzerine olan kitapları daha bir keyfile okuduğumdan bu yazara da bakacağım.
    Umarım yine görüşür ve sohbet ederiz Seda'cım.
    Sevgiler, selamlar...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bizler de öyle çok şükür. Görüşmeyi çok isterim ben de. Sana daha önce yazıştığımız adresten mail atacağım Gülşah'cığım. Sevgiler...

      Sil