18 Temmuz 2017 Salı

Kavgam - Karl Ove Knausgaard


Norveçli yazar Karl Ove Knausgaard’ın çoktan bir fenomene dönüşen Kavgam (Min Kamp) adlı 6 ciltlik otobiyografisinin ilk kitabı… Duymayan yoktur sanırım. Üç bin küsur sayfalık kitap tüm dünyada çok satanlar listelerini altüst etti. Bizde MonoKL Yayınları ilk dört cildini yayımladı. Kalan iki cilt de muhtemelen yakında çıkar. Kitap hakkında övücü söz etmeyen yok gibi epeydir. Yorumların çoğu da kitabın adeta bağımlılık yarattığı yönünde. Sadece ilk cildini okumuş biri olarak söyleyeyim, bendeki etkisi bu olmadı. İlerleyen ciltlerde durum değişir belki.
Yazar ilk cildi ağırlıklı olarak çocukluk ve ilk gençlik yıllarına ayırmış. Aile, okul-arkadaş ilişkileri, vasatlıktan sıyrılıp birine, bir şeye dönüşme çabası… Babasıyla arasındaki sıkıntılı ilişki ve ölüm teması özel bir yere sahip. Nitekim ilk cildin neredeyse yarısı babanın kaybı ve sonraki birkaç günde yaşananlara, hissedilenlere ayrılmış. Ki adeta parlıyor buralarda yazar. Zaman akıp gider. Yakınlarımız yaşlanır, birer birer ölür, onlara ait mekânlar, eşyalar da zamana yenik düşer. Geriye kalan hüzündür. Yazar o hüznü derinden hissediyor ve hissettiriyor. Aslında hepimiz bir biçimde zamana yeniliriz ama kavga öyle ya da böyle sürüp gider. Yazar anıların ayrıntılarında kaybolmadığında felsefe ile haşır neşir oluyor. Bazen de zamanda hızlı bir sıçramayla bugününden bahsetmeye başlıyor. Bu geçişler olağan ve hayli yumuşak. Okuyucuyu rahatsız etmiyor.
Son yıllarda Kuzey Edebiyatı çok ilgi görmeye başladı. İsveç polisiyelerinden sonra, Karl Ove Knausgaard dünyası hayli tuttu. Zorlu ilişkiler, bolca yalnızlık, iç gözlem, huzursuz bir iç ses ve akıp giden yaşama dair her şey, bazen fazlasıyla detaylı bir biçimde. Biçim önemlidir diyor bir yerde yazar. Sağlam bir hikâye biçimden yoksunsa harcanıp gider. Bazen anlatacak çok sağlam bir hikâye de olmasa oluyor galiba. Biçim ve anlatım durumu kurtarıyor. Ama tek şartla. Ruh varsa… Knausgaard’da o ruh fazlasıyla var ve anlatım da bence samimi. Kitap bu haliyle iddia edildiği gibi bağımlılık yapmasa da kendini okutmayı başarıyor. Kimi yorumcular, değerinin gelecekte daha iyi anlaşılacağını söylüyor. Bunu zaman gösterecek. Tüketim çağında edebiyat da dönüşüyor galiba. Artık yeni bir Dostoyevski ya da çok uzağa gitmeye gerek yok Márquez beklemek hata mı yoksa? Eski gelenekten Kazuo Ishiguro gibi yazarlarla edebiyatın “yeni tanrıları” Knausgaard gibi isimler yan yana olacak belki de, kim bilir.

7 yorum:

  1. Son zamanlarda bu kitabın tanıtımına çok rastlıyorum. Tanıtımınızdaki oldukça ölçülü yorumunuz "okunmasa da olur" mu acaba dedirtti. (Yorumunuz benim için önemli olduğu için)
    Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok haklısınız Mehmet Bey. Biraz ölçülü ve mesafeli durmaya çalıştım. Kitaba dair abartılı yorumlar var. İnsanlar ellerinden bırakamadıklarını, bayıldıklarını söylüyorlar. Beni söylendiği biçimde etkilemedi. Bir de, altı cilt söz konusu ve ben sadece tek cildi okuyup yazara ve kitabına haksızlık etmek istemedim. Ama kalan ciltleri de er ya da geç okumayı isterim. Belli bir samimiyet ilişkisi kuruyor yazar okurla. Kurgu ya da değil iç dünyasını açıyor. Bunu sevdim.

      Sil
    2. Bu arada, yorumumu önemsediğiniz için de ayrıca teşekkür ederim. Sevgiler...

      Sil
  2. İlk kez duydum kitabı da yazarı da; giderek kopuyorum galiba edebiyat gündeminden:)
    sondaki soruyu da sıkça soruyoruz artık; hergün yeni bir şey söylemek lazımsa da her şey söylenmiş gibi sanki. Hem de en güzel halleriyle söylenmiş gibi...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bazen ben de sanatta her sözün her biçimin tüketilmiş olabileceğini düşünüyorum. Bazen de her açıdan bir geçiş döneminde olduğumuzu...

      Sil
  3. Bloğunuzu rastgele keşfettim. Ama iyi ki keşfetmişim. Sizden den tavsiye alabileceğim kitaplar var. Emeğinize sağlık. Bu arada daha yeni bloggerim ama yinede sizi de benim bloğu beklerim. ☺

    YanıtlaSil